Performances 2014
The performances of Performatica are free and open to the public
SUNDAY - APRIL 20TH Ag107
6-7:15 p.m.
Julie Rothschild and Zap McConnell
Animal
ANIMAL is a dance theater work directed by Julie Rothschild, with Zap McConnell as assistant director. ANIMAL grew out of Julie's curiosity and work with instincts and impulses.
Ozomatli Naui
Música Prehispánica
n this presentation we will express what our hearts say, what the energies decide for us, and allow for sacred essences to sound through pre-Hispanic instruments articulated in this place so ancient and ancestral Chalalan (Cholula) the place where people fled. Today we will NOT flee and instead stay forever. Integral improvisation. Thank you Great Spirit! The group is composed of: Mtro. Luis Daniel Vasquez Martínez y Mtro. Víctor Jaime Parra Aguirre
*****
MONDAY - APRIL 21st Ag107
2-2:30 p.m.
Ana Patricia Farfán, Erin Crawley-Woods, Jessie Laurita Spanglet, and Stephanie Miracle
Round Robins
Round Robins is comprised of four short studies by four artists looking to maintain our individual voices while exploring our shared interests. Devised as a collaborative experiment, this work is constructed using a round robin model in which we alternate roles of dancer, choreographer, sound designer, and costume designer. *****
MONDAY - APRIL 21st Auditorio UDLAP
7-9:00 p.m.
Aníbal Castelán
El Frío Monstruo
Las monstruosidades nos cuentan muchas más cosas sobre la sociedad o los sujetos que las emiten, que sobre el Monstruo mismo, que siempre es (a todo esto) una criatura de ficción
Andrea Vázquez
Duet for One Voice
Based on the poem, Duet for One Voice by Linda Pastan, this solo is a journey into the soul of a daughter that knows that the death of her mother is imminent.
Katharine Birdsall
Spring Tides
Commissioned to accompany Judith Shatin's musical composition, "Spring Tides", the work is very much related to the music in timing and intention. "Spring Tides" was inspired by the pull of the moon and sun on the flow of the tides, highest when the moon and sun are directly lined up with the earth. The very highest, or spring tides, occur when the moon is either new or full and the gravitational pull of the moon and the sun are combined.
Denisse Cárdenas and Ana Gabriela Carrera Santillana
Re-inspiratío
Toma una inspiración profunda y cierra los ojos..Toma una imagen y déjala flotando en tu mente durante un rato. A su propio tiempo, permite que esta imagen se disuelva en tu cuerpo respira, siente, escucha, huele y saborea... ¿qué se despierta con su efervescencia? RE-INSPIRATÍO Inspiradas por el trabajo de la fotógrafa mexicana Graciela iturbide, surge re-inspiratío; una composición que explora, desde el diálogo y la colaboración entre distintos lenguajes y perspectivas artísticas como la danza, la música, la iluminacón, el video y el dise ño de vestuario, las resonancias generadas por la obra de la fotógrafa. La sencillez, la humildad, la dignidad humana, la identidad, las huellas del hombre a través del tiempo y el espacio, la muerte, lo vital, lo sagrado y el ritual se aferran a las imágenes de Graciela. Con esta propuesta, lejos de buscar una representación o interpretación del trabajo de la fotógrafa, encontramos un punto de partida que nos mueve y nos invita a jugar y a crear. Nos aferramos a su mirada para sumergirnos en sus imágenes con el deseo de encarnarlas y de respirar a través de ellas.
Margaret Behm y César Aragón
Vía
Vía, created transnationally 1,835 miles apart, investigates how dance making reacts and changes to the possibilities and limitations that technology and the internet offer the dance field. It began as an experiment embodying online, virtual spaces that generally diminish interpersonal connections, but results in two physically connected dancing bodies onstage.
Andrea Chirinos
Club Mitrovica
La intención es magnificar la idea de que el foro o donde se realiza la danza es un espacio visual en el que las sensaciones producidas por los colores, dise ños y movimientos corporales dan a los espectadores elementos que exaltan las emociones, sin guiarlos demasiado, siempre dejando espacio para la incógnita, la contradicción y lenjuages no verbales. El reto sigue siendo cómo plantear nuestras experiencias, ideas y preocupaciones con narrativas no lineales, con métodos que se ajusten mejor a las intrigas de nuestra propia existencia y utilizando un lenguaje propio que hemos hecho a través de los a ños donde el humor juega un papel central.
*****
TUESDAY - APRIL 22nd Ag107
2-2:30 p.m.
Karen Harvey
Electric Noir
A cross disciplinary and experience driven project, that explores feelings of being fully alive within our modern context. It is an ecstatic expression of inner joy, built from the discarded scraps of our physical and emotional baggage, and transformed into celebration. *****
WEDNESDAY - APRIL 23rd Ag107
2-2:30 p.m.
Lindsey Drury and No Collective
Vesna's Fall
Reapers in fall must first calibrate and celebrate their spring. In 1972, Vesna Vulovic fell from the height of 33,330 ft in an exploding airplane onto a frozen mountain side and lived to tell the story. This (mis)fortune, registered as the highest free fall a human being has survived, was brought by a nominal coincidence: Vesna was not scheduled to be on the flight, but had been mixed up with another flight attendant of the same name. Every Vesna shares her name with the springtime goddesses of Slavic mythology who lived in palaces atop mountains enwrapped in magic circles where they discussed the fate of crops and of human beings.
Objects and humans fall because of gravity's pull. Free-falling closed rooms, however, will preclude the local observer inside them from differentiating between gravitational pull and floating in non-gravity.
Singing and springing Vesnas, descending down each February from their palaces to the valley, could only be heard by certain people. Perception is absolutely local (like death). Rituals, names, or numbers may serve to secure the recurrence of common universal units--seasons and whatnot. In return they must obliterate particularities and forget the fact that they did so. No spring is devoid of sacrifices and the sacrificed must not survive. Gravity of numbers is only put to an end by the number of gravities.
*****
WEDNESDAY - APRIL 23rd Auditorio UDLAP
6-8:00 p.m.
Jessie Laurita-Spanglet
Way in
Extracted from the heart of a larger work, this solo explores habit through storytelling by using the body, sound, and the written word as media. A meditation on my habits as a choreographer and mover, this solo marks the place between what I always do and what I never do.
Yasmín Cahuich Balán
Matices Sensoriales
Matices Sensoriales es una creación coreografía compuesto por ejercicios de agudización, experimentación y dinámica de los sentidos del cuerpo humano en conjunto con el sentido kinestésico. Así como también la aplicación de estos sentidos en relación con el cuerpo (sentido kinestésico) y en relación con los demás y con el espacio (propriocepción).
Paula Rechtman Bulajich
Erosional
Ambiente y espacio erosionado. Elementos y seres erosionantes. Identidades erosionables. Cuerpos erosionados. Mi cuerpo vulnerable, expuesto, manipulado por el agua; el agua manipulada por mi, erosionada por mi...
Brenda Leticia Mayr Villalobos
Vibración
"...Es posible que aquella mujer también se mire con frecuencia al espejo, que observe su cuerpo y quiera entrever a través de él su alma, seguro que alguna vez ha creído ingenuamente que podría utilizar el cuerpo como reclamo del alma. Pero ¡cuán monstruosa tenía que ser el alma para que se pareciera a ese cuerpo!..." MILAN KUNDERA
Rachel Oliver
Re-leafing
re-leafing is a solo on grieving, but also about finding relief/re-leaf. In this autobiographical study, a repetition of gestures gives way to the spiritual and emotional body, as I seek fulfillment. As I lay hand over hand, I travel to the left, as I seek balance and finding relief.
Mayra Gracida Lome
Contrapunto para dos voces. (Fragmento de Eclipse)
"No hay cabida para el sol y la luna en un mismo cielo, porque provocan obscuridad". Contrapunto para dos voces, en el que se muestra el juego de espacio y movimiento de dos seres tan iguales y tan distintos."
Women Over The Wall
Improvised Languages
A duet spontaneous choreography, neither scored, nor just anything, a structuring process that composes with improvised movement, text, and music.
*****
WEDNESDAY - APRIL 23rd Ag107
8:30-10:30 p.m.
JAM
*****
THURSDAY - APRIL 24TH Ag107
2-2:30 p.m.
Carol Montealegre
Desatada
DESATADA - Una mujer esta de pie en medio de un espacio, de su cintura salen unas tiras elásticas del material de las medias veladas color piel que forman una mara ña en la parte superior del espacio, como una especie de red. Lentamente ella comienza a deslizarse zafándose de esa red desde la cintura...
Rebeca Hernandez
Beyond Control
Beyond Control builds upon the visual and theoretical relations between water dams and how they manage a body of water, and the physical, legal, and psychological containment of a social body, call it a crowd, a riot, a community organization, or an individual citizen through the hands of riot police.
*****
THURSDAY - APRIL 24TH Auditorio UDLAP
7-9:00 p.m.
Proyecto Al Margen
Tiempos Inertes (fragmento v.03)
La propuesta surge a partir de los registros, huellas y marcas que se quedan de otros en nosotros a través del tiempo. Con ello vamos formando nuestra propia historia, evidenciando que el tiempo pasa y que constantemente intentaremos adaptarnos.
Anne Burnidge
Necessary grace
Necessary Grace (2011), is an 8 minute solo set to the music of composer/poet Samantha Gorman and Nico Muhly. The work is a meditative journey, exploring the body as spiritual topography and investigating movement as a means for seeking grace. The piece illuminates the inner landscape of the human form, drawing parallels between human anatomy and components of sacred structures.
Fósforo escena móvil
Enigma de un dia sin luna
Enigma de un día sin luna es una coreografía sobre la rivalidad de genero entre un hombre y una mujer, en medio de una relación de co-dependencia. "Algo morirá para resurgir".
Gina Battistich
Out of Living
What affects the stability or instability of a system and what impact does it have on it's organization?
Mandy Greenlee
The Sieve of all Parts
Inside of our own realities we walk our paths. What happens when worlds collide and we are interrupted? How do we respond and negotiate? Two strangers engage in this conversation, exploring the range of experiences from the micro to the macro.
*****
FRIDAY - APRIL 25TH Ag107
2-2:30 p.m.
Ruth Daniela Aguirre
Favor de Guardar Silencio
Favor de Guardar Silencio es enuncia lo inefable que se oculta a nuestros oídos en la cotidianeidad por el tabú de una sexualidad pobremente expresada. Es una obra que pretende conjuntar el performance, la danza y la acción para poder expresar su objetivo: La voluntad, que habita en la línea divisoria entre las acciones concretas que se desarrollaran en el transcurso de un estado emocional que permita descubrir un momento de liberación conquistada.
Janet Schroeder
exchange / intercambio
In tap dance, we sometimes "trade 8s" where one dancer taps for 8 counts and then the other taps for 8 counts. This also sometimes happens between a dancer and a musician.
*****
FRIDAY - APRIL 25TH Auditorio UDLAP
7-9:00 p.m.
Rebecca Levy
Protecting Scarcity
Protecting Scarcity, an investigation of the body’s honest physical potential and limits. The result - a utilitarian approach to the body's structure/musculature, and a play between power and objectification. The works directs the audience to observe, in detail, at designated areas of the body.
Diana Morales Sánchez
Mi casa del árbol/ entre árboles
Danza, teatro, métodos digitales y artes plásticas en escena. Las posibilidades son infinitas cuando mezclamos las artes para contar una historia. La historia de la abuela narrada de un manera que nunca se imaginó, las vivencias de las tiás y primas hacen que todo parezca real, pero cuando jugamos con la tecnología el cuerpo puede hacer cosas que solo en los sueños se logran. Posibilidades infinitas, ciclos que se cierran y siguen, ilusiones ópticas.
Toby Walters
Background Noyz
This process work is my ode to the chaos that occurs in a silent room. Movement samples, carefully plucked from improvisational sessions, were arranged with the help of a true random number generator (TRNG). The TRNG chose random integers based on the variable frequency of ambient room noise.
Samuel Hanson
An inventory of living and dead persons
One focal point of this work is Hanson reading one-liner descriptions of people (seemingly at random) from a list in a notebook, the only vestige of the identities of the people being their linguistic descriptors, the demarcators of each identity were just numbers. The work also investigates keeping time.
Danza UDLAP
Yugen Trial One: The Love Study
El montaje que realizó José Zamora, Yugen, es una serie de danzas que exploran las emociones y comportamientos humanos, que no pueden ser controlados por la sociedad ni el gobierno. Estas danzas representan nuestros sueños y nuestras realidades. La música de los Caifanes es el puente entre vivir, bailar y tracender.
Yugen: /yoo-gehn/ n (japanese) El conocimiento del universo que provoca respuestas emocionales demasiado profundas y poderoso para las palabras.
Jaguar Danza Acción
Límite-----Horizonte
El horizonte como precipicio, un lugar donde transitamos bajo un estado límbico, el rumbo se torna inconsistente. Disfrutar el estado de neutralidad, de incertidumbre. ¿Qué es lo siguiente?.
*****
SATURDAY - APRIL 26TH AG107
3:30 p.m.
Joanna Rotkin
The Great Green
The Great Green is a thorny narrative of social codes, false pretenses, quirks, and incongruities. Amid the uproar of vexing topographies, The Great Green unearths, disputes, and relishes in a slanted and illogical conversation of upheaval, greed, and the howling of dogs.
*****
|